Elárulta az elemző: ez lehet a következménye a véleménynyilvánító szavazásnak Ukrajnáról

2025. március 08. 09:16

Dornfeld László szerint a jogi és a pénzügyi körülmények is amellett szólnak, hogy ne ügydöntő népszavazáson döntsünk az Ukrajna uniós tagságáról szóló kérdésről.

2025. március 08. 09:16

Orbán Viktor egyértelművé tette a megszólalásában, hogy nem népszavazásról lesz szó, hanem a nemzeti konzultációra hasonlító közvetlen demokratikus eszköz újragondolásáról és alkalmazásáról. Ez a megoldás egyértelműen azt az előnyt hordozza magában, hogy – szemben a népszavazással – meglehetősen kötetlen, cserébe gyors és hatékony egyeztetési keretrendszert határoz meg – nyilatkozta lapunknak Dornfeld László, az Alapjogokért Központ vezető elemzője a miniszterelnök csütörtöki bejelentése kapcsán. 

A népszavazásnak ugyanis nagyon szigorú jogi feltételei és menetrendje van, így egy kérdésnek is nagyon szigorú jogi feltételeknek kell megfelelnie – tette hozzá, példaként említve a gyermekvédelmi népszavazást, amelynek kiírásakor az egyik kérdést a Kúria elutasította, abban nem lehetett megkérdezni a magyar embereket. Ráadásul léteznek tiltott tárgykörök is népszavazások esetén, ami tovább bonyolítja a jogi helyzetet.
Az elemző szerint 

a népszavazással szemben az is fontos érv, hogy a konzultáció költséghatékonyabb,

az adatvédelmi előírások betartása a legfontosabb, semmilyen szigorú és költséges jogi keret nem vonatkozik rá

Ezt is ajánljuk a témában

Arra  a kérdésre, hogy milyen súlya lehet egy ilyen szavazásnak, összehasonlítva egy országos népszavazással, Dornfeld úgy reagált: országos népszavazás esetén csak ügydöntő típusú létezik, véleménynyilvánító nem. Ugyan utóbbit a még ismerte a korábbi Alkotmány (még ha ritkán is alkalmazták), a 2011-es Alaptörvény már nem tartalmazza. 

Az ügydöntő népszavazás, mint neve is mutatja, jóval erősebb egy véleménynyilvánító eszköznél, hiszen, ha érvényes és eredményes, akkor az Országgyűlésre nézve jogilag kötelező erővel bír. Éppen ezért az érvényességi és eredményességi feltételei is sokkal szigorúbbak: a választásra jogosultak több mint felének érvényesen kell szavaznia, és a leadott szavazatok több mint felének azonosnak kell lennie ahhoz, hogy az jogilag értelmezhető legyen. 

Éppen ezért az érvényességi és eredményességi feltételei is sokkal szigorúbbak: a a választójogosultak több mint felének érvényesen kell szavaznia, és a leadott szavazatok több mint felének azonosnak kell lennie ahhoz, hogy az jogilag értelmezhető legyen – magyarázta az elemző. 

Jó példa erre a már említett gyermekvédelmi népszavazás, amely azért lett formailag érvénytelen, mert 50 százalék helyett csak 47 százalék szavazott érvényesen. Ha létezne egy kizárólag véleménynyilvánító és nem ügydöntő népszavazási típus a magyar jogrendszerben, úgy az jobban összehasonlítható lenne a konzultációs formával – magyarázta Dornfeld. Ott ugyanis mindez a nehézség nem jelentkezik, ugyanakkor jogi értelemben nézve a döntés nem is kötelező erejű. 

Ezt is ajánljuk a témában

A kormány azonban politikailag mindig tartotta magát a konzultációk mindenkori eredményéhez.

A fentebb említett véleménynyilvánító népszavazás intézménye létezik némely országban, ugyanakkor a konzultáció egyértelműen „hungarikum”, magyar sajátosság. A magyar jobboldal kormányra kerülését követően rögtön hozzálátott, hogy megvalósítsa ennek rendszerét, és párbeszédet folytasson a lakossággal a legfontosabb kérdésekben. Számos olyan témában volt már konzultáció, ami egzisztenciális kérdéseket érint, így például az említett gyermekvédelem, a migráció vagy a szankciós politika. 

Sehol Európában nincs még egy olyan ország, amelynek vezetése ilyen rendszerességgel és gyakorisággal kérdezné meg a választópolgárokat, pláne nem ezekben a témákban

– hangsúlyozta a Mandiner megkeresésére az Alapjogokért Központ vezető elemzője. 

Nyitókép: Orbán Viktor nyilatkozik az uniós csúcs után (Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Benko Vivien Cher)
 

Összesen 50 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Trinitysum
2025. március 08. 11:38
Orbán akarja tudni, hogy mekkora tömeg áll mögötte a kérdésben. Fölösleges a jogi csűrés-csavarás. Nem fog eldőlni ezzel Ukrajna sorsa, de ha nem áll Orbán mellé a magyar nép, akkor ő nem tartja a hátát fölöslegesen. Igaza van.
Lanchaster
2025. március 08. 11:15
Népszavazást eleve nem lehetne Ukrajna ügyében tartani, ugyanis az Alaptörvény tiltja, hogy más országgal kapcsolatban ílyet rendezzenek.
Tiszafa
2025. március 08. 11:05
Remélem hamarosan szavazhatunk a Zunióban maradásunkról is. Mert arra hiába várunk, hogy Európa népei döntő arányban szavaznak majd a helyi patriótáikra, mert addig a meghatározó lakosságszámú államok szavazataikban muszlim befolyás alá kerülnek. Ilyenek a franciák, a németek, a spanyolok és az olaszok. Tehát a Bizottságon belül, de még a Tanácsban sem lehetnek többségben a patrióták, mert az elhülyített és a muszlimok uralta népesség nem úgy fog szavazni, mint ahogyan ma azt Orbán vezette patrióta pártcsalád gondolja. Ebben sajnos téved, mint ahogyan a béke folyamatában is. Ebben az évben nem lesz béke, mert még Zelé politikailag tényező, és az Unió köti az ebet a karóhoz, ez a háború katonailag 1-1,5 évig akkor is elhúzható, ha a Trump minden támogatást, beleértve a Starlinket is holnaptól megvonja. Ezt katonai szakértők állítják. Ugyanis emberanyag még van (min 400 ezer), terület van hová hátrálgatni, és fegyverzet is van annyi, hogy egy bő évet kibírjon Ukrajna hadiállapotban.
llnnhegyi
2025. március 08. 10:46
4 millió Fidesz Kdnp szavazó összejön!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!