Arra a kérdésre, hogy milyen súlya lehet egy ilyen szavazásnak, összehasonlítva egy országos népszavazással, Dornfeld úgy reagált: országos népszavazás esetén csak ügydöntő típusú létezik, véleménynyilvánító nem. Ugyan utóbbit a még ismerte a korábbi Alkotmány (még ha ritkán is alkalmazták), a 2011-es Alaptörvény már nem tartalmazza.
Az ügydöntő népszavazás, mint neve is mutatja, jóval erősebb egy véleménynyilvánító eszköznél, hiszen, ha érvényes és eredményes, akkor az Országgyűlésre nézve jogilag kötelező erővel bír. Éppen ezért az érvényességi és eredményességi feltételei is sokkal szigorúbbak: a választásra jogosultak több mint felének érvényesen kell szavaznia, és a leadott szavazatok több mint felének azonosnak kell lennie ahhoz, hogy az jogilag értelmezhető legyen.
Éppen ezért az érvényességi és eredményességi feltételei is sokkal szigorúbbak: a a választójogosultak több mint felének érvényesen kell szavaznia, és a leadott szavazatok több mint felének azonosnak kell lennie ahhoz, hogy az jogilag értelmezhető legyen – magyarázta az elemző.
Jó példa erre a már említett gyermekvédelmi népszavazás, amely azért lett formailag érvénytelen, mert 50 százalék helyett csak 47 százalék szavazott érvényesen. Ha létezne egy kizárólag véleménynyilvánító és nem ügydöntő népszavazási típus a magyar jogrendszerben, úgy az jobban összehasonlítható lenne a konzultációs formával – magyarázta Dornfeld. Ott ugyanis mindez a nehézség nem jelentkezik, ugyanakkor jogi értelemben nézve a döntés nem is kötelező erejű.